Galet god Filmjölkslimpa

Frågade min kära Hälsoguru till syster om hon hade något recept på ett nyttigt bröd som jag kunde baka. (Och då ska det vara hyfsat simpelt att göra)
Hm...Farmors Filmjölksbröd! 
Det blev svaret. Och så kan du improvisera och lägga i lite vad du vill.
Ojoj, det här med att Sara improviserar i köket brukar inte alltid bli så bra... Så jag googlade på saken och hittade ett filmjölksbröds-recept som såg riktigt smarrigt ut!
Idag har jag bakat det och jag säger bara två ord:
NÖJD TJEJ!
Det blev så gaaalet gott, saftigt och mjukt. Men ändå är det så nyttigt! :D (Eller vad säger du Cecilia?)
Nu får jag nog baka varje dag, för den här limpan kommer gå åt i ett nafs...
 

Såg inte jättelyckat ut innan den åkte in i ugnen.
Men när den kom ut 45 min senare så...Ta da!
 

Leilas Filmjölkslimpa:

Rör bara ihop smeten och sätt in brödet i ugnen! Färdigt på 1h.

Ingredienser

4.5 dl filmjölk

1 dl mörk sirap

1 dl vetekross

1 dl rågkross

1 dl havregryn

2.5 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl linfrön

1 dl solrosfrön

1.5 tsk salt

1.5 tsk bakpulver

1.5 tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor

1 dl hasselnötter

1 dl torkade fikon

1 dl russin

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.

3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.

5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.


Mums!
Cecilia
2012-08-30 @ 16:57:04
URL: http://www.ceciliabergander.blogspot.com

åh vad gott, du lyckades ju toppenbra!

Marie
2012-08-30 @ 17:04:48

Hej Sara!
Oj va duktig du är!!
Måste baka det brödet,för det ser riktigt smarrigt ut!
Tänk att du har blivit en västkustböna..I härliga Halmstad kommer du att trivas finfint tror jag!
Kram

Svar: Haha västkustböna, det är vad jag är! Jag trivs bra hittills :)Hoppas du mår bra! Du ska absolut prova det här brödet! Supergott!
beggaan.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0